Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Λειτουργικό Πρόγραμμα Εβδομάδος από 27 Οκτωβρίου έως 1 Νοεμβρίου

ΤΡΙΤΗ 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014, ΤΗΣ ΦΩΤΟΦΟΡΟΥ ΣΚΕΠΗΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ, ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΟΥ "ΟΧΙ"
7.00 π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία
10.30 π.μ. Δοξολογία Εθνικής Επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940, με την παρουσία των δημοτικών και αστυνομικών αρχών, των μαθητών και των συλλόγων της πόλης. Στην συνέχεια θα πραγματοποιηθεί η επιμνημόσυνη δέηση στο Ηρώο της πόλης.
6.00 μ.μ. Η Ιερά Παράκλησις του Αγίου Λουκά
ΠΕΜΠΤΗ 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014 
6.00 μ.μ. Η Ιερά Παράκλησις της Θεοτόκου και ο κύκλος των ενοριακών εσπερινών κηρυγμάτων.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2014 
6.00 μ.μ. Η Ακολουθία του Εσπερινού της εορτής των Αγίων Αναργύρων και ο Αγιασμό για τον νέο μήνα.
ΣΑΒΒΑΤΟ 1 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014, Αγίων Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού
7.00 π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία

Κάθε απόγευμα στις 6.00 τελείται η ακολουθία του Εσπερινού. 

Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2014

Βράβευση των Επιτυχόντων σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ από τον Σεβ. Μητροπολίτη Νικαίας





Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νικαίας κ. ΑΛΕΞΙΟΣ θα τιμήσει και θα βραβεύσει όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες της Μητροπολιτικής Του περιφερείας που εισήχθησαν σε Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Χώρας την Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2014 και ώρα 6.00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο (Π. Ράλλη 247, Νίκαια)

Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

Ο Άγιος Δημήτριος και η μαρτυρική πορεία της εκκλησίας μας


 
Μεγάλη η σημερινή εορτή. Η εκκλησία μας τιμά την μνήμη ενός μεγάλου μάρτυρα της, του Αγίου Δημητρίου, ο οποίος σε χρόνια δύσκολα, μεγάλων και φοβερών διώξεων, αυτός, επιλέγει την δόξα του Θεού, που είναι αιώνια, από την δόξα των ανθρώπων. Νέος 25 ετών ο Άγιος Δημήτριος ηγετικός στέλεχος του ρωμαϊκού στρατού, με μια λαμπρή καριέρα να ανοίγεται μπροστά του, τα απαρνιέται όλα και μαρτυρά την πίστη του στον Χριστό τον οποίο έβαλε πάνω από όλους και από όλα. Μέσα στα υπόγεια της Θεσσαλονίκης μαζεύει τους νέους της πόλης του και τους κατηχεί στην πίστη του Χριστού και δεν διστάζει να ομολογήσει Αυτόν, μπροστά στους ισχυρούς της γης. Απαρνιέται τα πάντα και εκεί στην υγρή φυλακή του, σηκώνει τα χέρια του για να δεχτεί τους λογχισμούς, από τους στρατιώτες του ειδωλολάτρη αυτοκράτορα, ύστερα από την νίκη του μικρού μαθητή του Νέστορα εναντίων του Λυαίου και έτσι να γίνει πολίτης του ουρανού και να συναθροιστεί στην μεγάλη στρατιά των μαρτύρων της Εκκλησίας μας.
Ο Άγιος Δημήτριος μαρτύρησε το 305μ.Χ. και ενώ έχουν περάσει 1709 χρόνια από το μαρτύριό του, εν’ τούτοις η μνήμη του μένει ζωντανή. Ενώ βλέπουμε άλλες προσωπικότητες που πέρασαν από τον κόσμο μας και άφησαν τα ίχνη τους στην ιστορία να τους θυμόμαστε πολλές φορές αδρά και μέσα από τα βιβλία, αντίθετα βλέπουμε τους αγίους της Εκκλησία μας να είναι ζωντανοί μέχρι της ημέρες μας γιατί τους αγίους εν τη γη εθαυμάτωσε ο Κύριος, τους έκανε παντοτινούς συμπαραστάτες στον αγώνα της ζωής μας και ιδιαίτερα στον πνευματικό, τους έδωσε την χάρη να επιτελούν πλήθος θαυμάτων.
Η Εκκλησία μας είναι θεμελιωμένη πάνω στο αίμα των μαρτύρων της, όλων αυτών των αγίων όπου πότισαν με αυτό το δένδρο της Πίστεώς μας. Η Εκκλησία του Χριστού είχε έχει και θα έχει πάντα πορεία μαρτυρική και αιματοβαμμένη, αλλά πάντα πολεμούμενη θα νικά. Θα νικά τον άρχων του κόσμου τούτου, ο οποίος πάντα θα εξαπολύει δια μέσου των οργάνων του διωγμούς, εναντίων των χριστιανών.
Αν δούμε την πορεία της Εκκλησία μας δια μέσου των αιώνων θα δούμε αυτή την μαρτυρική της πορεία η οποία όμως πάντα καταλήγει στην χαρά της Αναστάσεως. Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι ειδωλολάτρες εξαπέλυσαν φοβερούς διωγμούς εναντίων των χριστιανών, βλέποντας ότι η εξουσία που είχαν χτίσει επάνω στα είδωλα καταρρέει. Για να έρθει ο Μέγας Κωνσταντίνος το 313μ.Χ να υπογράψει το διάταγμα της ανεξιθρησκίας και έτσι η Εκκλησία του Θεού να βγει από τις κατακόμβες για να υμνήσει και δοξολογήσει τον Κύριο ελεύθερα και να συμβάλει στην δημιουργία ενός κόσμου σαφώς καλύτερου από τον ειδωλολατρικό, όπου ο άνθρωπος παίρνει ως δημιούργημα του Θεού τη θέση που της αρμόζει. Και πάλι μετά το 1453, μετά την άλωση της Πόλης και την Οθωμανική κυριαρχία και πάλι διώξεις για την πίστη που όμως και πάλι αυτή θριαμβεύει και στερεώνεται στο αίμα των νεομαρτύρων της πίστεως μας, οι οποίοι με το μαρτύριό τους, έγιναν η φωνή της συνείδησης του γένους μας. Τα ίδια και στον 20ο αιώνα της προόδου και της ανάπτυξης, όπου και πάλι καθεστώτα προσπάθησαν να καταπνίξουν την φωνή της Εκκλησίας, αλλά που και πάλη το αίμα των χιλιάδων μαρτύρων κληρικών και λαϊκών οι οποίοι και θανατώθηκαν από καθεστώτα τα οποία δεν ανέχονταν την θρησκευτική ελευθερία και την πίστη στον Χριστό.
Μάρτυρες όμως υπάρχουν και σήμερα, στον 21ο αιώνα, που ενώ ο άνθρωπος μπορεί να καυχειέται για πολλά παρόλα αυτά υπάρχουν μέρη στον κόσμο μας όπου εν πολλοίς θυμίζουν την εποχή του σήμερα εορταζόμενου αγίου Δημητρίου. Σε χώρες τις Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, χριστιανοί σφαγιάζονται για την πίστη τους, την οποία υπερασπίζονται μέχρι θανάτου, ναοί και μοναστήρια ξεθεμελιώνονται, ιστορία χιλιάδων ετών αφανίζεται, ολόκληρη πληθυσμοί εγκαταλείπουν διωκόμενοι της πατρογονικές τους εστίες για το γεγονός και μόνο ότι είναι χριστιανοί. Και αρκεί να δούμε τα στατιστικά στοιχεία τα οποία έχουν δημοσιευθεί πρόσφατα:

Κάθε 5΄ è        σε κάποιο σημείο της γης δολοφονείται επειδή είναι χριστιανός.
100.000 è        κάθε χρόνο δολοφονούνται επειδή είναι μέλη της Εκκλησίας
170.000 è        βασανίζονται σκληρά επειδή δηλώνουν ότι είναι χριστιανοί.

  Όσα όμως μαρτύρια και αν έρθουν η Εκκλησία του Χριστού θα μένει εις τον αιώνα γιατί δεν είναι ούτε μια αφηρημένη έννοια, ούτε ένας απλός οργανισμός. Είναι το Σώμα του Χριστού με μέλη του όλους εμάς που είμαστε βαπτισμένοι στο όνομα της Αγίας Τριάδας και θεμελιώνεται πάνω στον Κύριο και ποτίζεται από το αίμα των μαρτύρων της. Για αυτό και από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια η Θεία Λειτουργία τελούταν πάνω στους τάφους των μαρτύρων και σήμερα ο ορθόδοξος ναός εγκαινιάζεται μόνο με την τοποθέτηση μαρτυρικών λειψάνων στο «φυτό», στην κρύπτη που βρίσκεται στο κέντρο της Αγίας Τράπεζας.

Όμως αυτό το μαρτύριο είναι η δόξα της Εκκλησίας και πρέπει να ήμαστε υπερήφανοι που ανήκουμε σε αυτήν γνωρίζοντας ότι εάν η πίστη μας ήταν ψεύτική ή πλαστή τότε ούτε διωγμοί θα υπήρχαν, ούτε η Εκκλησία θα πορευόταν δύο χιλιάδες και πλέον χρόνια στον κόσμο μας. Άλλωστε το ψέμα στο κόσμο μας δεν διώκεται αλλά μάλλον επιβραβεύεται τις περισσότερες φορές. Έχοντας ως παράδειγμα τον Άγιο Δημήτριο ο οποίος αγωνίστηκε για αυτή την αλήθεια που είναι ο Κύριος Ημών Ιησούς Χριστός, ας αγωνιστούμε στην ζωή μας τον καλό αγώνα, με θάρρος, πίστη και ελπίδα ότι ως χριστιανοί θα σηκώσουμε τον δικό μας προσωπικό σταυρό του μαρτυρίου, ο οποίος όμως οδηγεί στην Ανάσταση.  www.inpanagiaseleousisblogspot.com

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Η Παράκληση του Αγίου Δημητρίου στον Ναό μας.


Την Κυριακή 26 Οκτωβρίου η Εκκλησία μας τιμά την μνήμη του Αγίου Μεγαλομάρτυρα Δημητρίου του Μυροβλήτου, ενός εκ των πλέων λαοφιλούς αγίου, ο οποίος γεννήθηκε, έδρασε και πότισε με το αίμα του της αγιοτόκο πόλη της Θεσσαλονίκης, η οποια ως πολιούχο της και μαζί όλη η ευλογημένη πατρίδα μας τον τιμά. 
Η πίστη του προς τον Χριστό τον Οποίο δίδαξε στα υπόγεια της Θεσσαλονίκης, το θάρρος του να ομολογήσει Αυτόν τον Κύριο έμπροσθεν των ανθρώπων και να μαρτυρήσει, αδιαφορώντας για τις θέσεις και τα αξιώματα που κατείχε, αφού ήταν ηγετικό στέλεχος του ρωμαϊκού στρατού και διοικητής της περιοχής, τον προβάλλουν ως παράδειγμα πίστης και ανδρείας, στους χριστιανούς κάθε εποχής οι οποίοι πάντα τον τιμούσαν δίνοντας το όνομά του στα παιδιά τους και χτίζοντας ναούς. 

Έτσι και στην ενορία μας, όπου πρόσφατα αγιογραφήθηκε η ιερή εικόνα του και τοποθετήθηκε σε περίοπτη θέση στο αριστερό κλίτος θα τιμήσει την ιερά μνήμη του. Το Σάββατο 25 Οκτωβρίου παραμονή της εορτής στις 5.00 το απόγευμα θα ψάλλουμε τον ΜΕΓΑΛΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ και στην συνέχεια ενώπιον της Ιεράς Εικόνας θα τελέσουμε  την ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΤΟΥ και ΘΑ ΧΡΙΣΘΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΛΑΔΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΝΔΗΛΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ. Την επομένη Κυριακή 26 Οκτωβρίου το πρωί θα τελέσουμε τον Όρθρο και την Θεία Λειτουργία όπου και συν ψάλλετε και η Ακολουθία του Αγίου Δημητρίου 

Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

Λειτουργικό Πρόγραμμα Εβδομάδος Δευτέρας 20 Οκτωβρίου-Σαββάτο 25 Οκτωβρίου 2014



ΔΕΥΤΕΡΑ 20 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, Οσίου Γερασίμου Κεφαλληνίας & Αρτεμίου Μεγαλομάρτυρος
7.00π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία
ΤΡΙΤΗ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
6.00μ.μ. Παράκλησις Αγίου Λουκά του Ιατρού.
ΠΕΜΠΤΗ 23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, Αγίου Ιακώβου Αδελφοθέου.
7.00π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία
6.00μ.μ. Παράκλησις Θεοτόκου-Εσπερινό Κήρυγμα
ΣΑΒΒΑΤΟ 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
7.00π.μ. Όρθρος και Θεία Λειτουργία


Καθημερινά η Ακολουθία του Εσπερινού στις 6.00 το απόγευμα 

Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

Η Αγαθή Σπορά




Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ…

Φθινόπωρο. Η γη έχει ποτιστεί με τις πρώτες σταγόνες της βροχής και το ξερό και άγονο λόγω της ζέστης του καλοκαιριού έδαφος, είναι έτοιμο να δεχτεί το όργωμα και την σπορά του. Ευλογημένη η στιγμή αυτή που ο γεωργός έχοντας στα χέρια του, τα μικρά σπυριά του σιταριού, θα έρθει στο χωράφι του για να τα ρίξει πάνω στην γη και να περιμένει με υπομονή την στιγμή που από αυτούς τους μικρούς σπόρους, θα βγει η σοδιά του με την οποία θα βγάλει τον άρτον τον επιούσιο για να θρέψει τόσο αυτόν όσο και την οικογένειά του. Ευλογημένη η  στιγμή της σποράς, που μπορεί στην εποχή μας, να έχει ξεχαστεί, μα πάντα τούτες τις ημέρες θα μας θυμίζει τον μεγάλο σπορέα, τον Χριστό μας, ο οποίος έρχεται για να σπείρει τον σπόρο Του, τον λόγο Του, στις καρδιές των ανθρώπων. Που έρχεται να μας δώσει το ύδωρ το ζων, όπως κάποτε είπε στην Σαμαρείτιδα, για να ξεδιψάσουμε τις ψυχές μας.
Σπορέας ο Χριστό μας και έρχεται να σπείρει τον λόγο Του στις καρδιές μας, για να καρποφορήσει. Αυτό έκανε στο επί γης έργο Του, περπάτησε τα χωρία και της πόλης της Γαλιλαίας, έφτασε στα Ιερόσόλυμα και έσπερνε τον Λόγο του Θεού στις καρδίες των ανθρώπων. Βέβαια δεν άνοιξαν όλες τους για να δεχτούν τον λόγο αυτό. Οι γραμματείς και οι φαρισαίοι έμειναν εντελώς κωφή και σκληρή στο κήρυγμά του. Η καρδιά τους έμεινε κλειστεί και πωρωμένη στο μίσος και την κακία. Οι περισσότεροι από τον λαό άκουσαν το κήρυγμά Του, είδαν με τα μάτια τους και πολλοί από αυτούς βίωσαν τα θαύματά Του, αλλά λίγο αργότερα τα ξέχασαν και είναι αυτοί που φωνάζουν το άρον άρον σταύρωσον αυτόν, στον Πιλάτο. Μα υπάρχει και μία μερίδα ανθρώπων, μικρή μεν, αλλά υπάρχει η οποία όχι μόνο άκουσε το κήρυγμά Του, όχι μόνο Τον ακολούθησε, αλλά έγινε και αυτή που αποτέλεσε την μικρά ζύμη, από την οποία με την χάρη του Αγίου Πνεύματος ξεπήδησε η Αγία μας Εκκλησία η οποία εδώ και πλέον τον δύο χιλιάδων ετών πορεύεται στον κόσμο μας, ευαγγελίζοντας το μήνυμα της σωτηρία του ανθρώπου.
Ο Χριστός μας όμως και σήμερα σπέρνει τον σπόρο Του. Είναι το Άγιο και Ιερό Ευαγγέλιο το οποίο ακούμε στην Εκκλησία μας, μελετάμε στα βιβλία των μεγάλων πατέρων, αγίων και σύγχρονων θεολόγων. Που ακούμε από το στόμα των ιεροκηρύκων σε ναούς, σε ραδιοφωνικούς σταθμούς στο διαδίκτυο ο οποίο και πάλλει όμως δεν μπορεί να ριζώσει στις καρδιές όλων των ανθρώπων.
Υπάρχουν και σήμερα άνθρωποι οι οποίοι σαν τον σκονισμένο και σκληρό δρόμο, έχουν τις καρδιές τους κλειστές στον Λόγο Του Θεού. Είναι όλοι εκείνοι οι αδελφοί μας των οποίων η καρδία έχει σκληρύνει ο εγωισμός και η άποψη ότι μόνος του ο άνθρωπος μπορεί να καταφέρει τα πάντα. Είναι όλοι εκείνοι οι οποίοι αν και χτυπά η καμπάνα της Κυριακής και ως φωνή αγγέλου τους καλεί να έρθουν στην εκκλησία για να συναντηθούν με τον Αναστάντα Χριστό, να ποτίσουν την ψυχή τους, με τα ουράνια νάματα του ευαγγελίου, αυτοί σκληροί πετούν τον θείο αυτό σπόρο μακριά.
Υπάρχουν ακόμα οι άνθρωποι που ενώ δέχονται τον Λόγο του Θεού, που μελετάνε την Αγία Γραφή, που βλέπουν ότι όντως η μοναδική λύση για την διέξοδο από το πλήθος των προβλημάτων τους είναι η εφαρμογή τον λόγο αυτών, παρ’ όλα αυτά το πλήθος των βιοτικών μεριμνών, τους κάνει να αναβάλουν συνεχώς να περάσουν από την θεωρεία στην πράξη. Σαν τα ζιζάνια που μπλέκονται στο φυτό και του παίρνουν όλη την ικμάδα, έτσι και η βιοτικές μέριμνες κάνουν πολλούς από εμάς να ξεχνάμε τους λόγους του Κυρίου, να λέμε δεν βαριέσαι, έχω ακόμα καιρό να τα πράξω ή μικρός είμαι να μεριμνήσω για το μέλλον μου και το μέλλον των παιδιών μου και έτσι να φτάνουμε στην δύση της ζωή μας και ο πνευματικός καρπός να έχει πνιγεί κάτω από τα ζιζάνια των παθών μας και των βιοτικών μεριμνών μας.
Υπάρχει όμως και η αγαθή, η καλή γη, η ψυχή του ανθρώπου εκείνου που έγκαιρα συνειδητοποιεί, ότι χωρίς τον Θεό στην ζωή δεν κάνουμε τίποτε. Είναι το πλήθος των ανθρώπων εκείνων που οδηγούν τα βήματά τους με βάση τους λόγους του Κυρίου. Που με ταπείνωση και προθυμία δέχονται το μήνυμα του ευαγγελίου. Που αγαπάνε τον Χριστό και τον συνάνθρωπο, που μοχθούν καθημερινά έχοντας την πεποίθηση ότι για όλα μεριμνά ο Θεό. Είναι όλοι εκείνοι λίγοι μεν σε σύγκριση με την πλειοψηφία  κοινωνία μας, οι οποία ποτίζουν την ψυχή τους με τον ουράνιο λόγο και έτσι απολαμβάνουν  τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, την αγάπη, χαρά, ειρήνη,  μακροθυμία, καλοσύνη, αγαθοσύνη, πίστη, πραότητα, εγκράτεια.

Βρισκόμαστε σε μία εποχή πνευματικής ακαρπίας. Ενώ ο Χριστός μας, ο μεγάλος αυτός σπορέας έρχεται και σπέρνει τον λόγο Του, εμείς πρέπει να αποφασίσουμε ελεύθερα και συνειδητά. Θέλουμε να είμαστε πνευματικά άκαρπη, κενοί ως άνθρωποι, ζώντας μέσα στον άγχος και τις παγίδες που μας στήνει ο διάβολος  ή να αφήσουμε τον σπόρο του Κυρίου να ανθίσει στην καρδιά μας, έτσι ώστε να βρούμε την πραγματική ευτυχία. Εάν θέλουμε το δεύτερο  θα πρέπει να δήξουμε πίστη, υπομονή και ταπείνωση, αλλά και εμπιστοσύνη στον Κύριο, όπως έκανε μια ηλικιωμένη αγράμματη γιαγιά, η οποία αν και δεν ήξερε γράμματα, πείρε την Καινή Διαθήκη και την έβαλε απέναντί της και παρακαλούσε τον Θεό, αυτά τα ουράνια λόγια να της τα βάλει  μέσα στην καρδιά της. 

Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014

Ο Άγιος Απόστολος Θωμάς


Με αφορμή την εορτή του Αγίου Αποστόλου Θώμα αναρτούμε στο ιστολόγιο του ναού μας, το συναξάρι του Αγίου, γραμμένο από τον Μακαριστό Μητροπολίτη Σερβιών και Κοζάνης κυρό Διονύσιο: 
Σήμερα η Εκκλησία εορτάζει και τιμά την ιερή μνήμη του αγίου αποστόλου Θωμά. Πρέπει να προλάβωμε να πούμε πως η μνήμη του αγίου αποστόλου Θωμά είναι σήμερα κι όχι την πρώτη Κυριακή μετά το άγιο Πάσχα. Τότε δεν είναι η μνήμη του Αποστόλου, αλλά η ψηλάφηση του αναστάντος Κυρίου από τον Απόστολο, για την οποία θα πούμε παρακάτω. Ο Θωμάς ή Δίδυμος ήταν Εβραίος από τη Γαλιλαία, ένας από τους δώδεκα Αποστόλους, τους οποίους κάλεσε ο Ιησούς Χριστός. Στον κατάλογο των δώδεκα Αποστόλων, έβδομος ή όγδοος στη σειρά είναι ο απόστολος Θωμάς, ο οποίος κατά την παράδοση της Εκκλησίας, κήρυξε το Ευαγγέλιο και βρήκε μαρτυρική τελείωση στις Ινδίες. Στο Μαλαμπάρ των Ινδιών υπάρχουν σήμερα οι λεγόμενοι χριστιανοί του αγίου Θωμά.

Αξίζει να θυμηθούμε και να επαναλάβουμε τη διήγηση του αγίου Ευαγγελίου για την εκλογή και καθιέρωση των δώδεκα Αποστόλων, ένας από τους οποίους είναι ο Θωμάς. Ο ευαγγελιστής Λουκάς γράφει: «Εκείνες τις ήμερες ανέβηκε ο Ιησούς στο βουνό για να προσευχηθεί. Όλη τη νύχτα προσευχότανε στο Θεό κι όταν ξημέρωσε, φώναξε κοντά του τους μαθητές του κι απ’ αυτούς διάλεξε δώδεκα, τους οποίους ονόμασε αποστόλους…». Η ολονύκτια εκείνη προσευχή του Ιησού Χριστού, όταν πρόκειται να ξεχωρίσει μεταξύ των μαθητών του τους δώδεκα και να τους δώσει το όνομα του αποστόλου, δείχνει πόσο σπουδαίο ήταν το έργο που τους ανέθετε και πόση ήταν η φροντίδα του γι’ αυτούς στους οποίους θα το ανέθετε.

Τρεις φορές στο Ευαγγέλιο του ο ευαγγελιστής Ιωάννης κάνει λόγο για τον απόστολο Θωμά, και βλέπουμε στα λόγια του Ευαγγελιστή ότι ο Θωμάς ήταν αφοσιωμένος στο θείο Διδάσκαλο. Την πρώτη φορά ήταν, όταν ο Ιησούς Χριστός πληροφορήθηκε πως ο Λάζαρος ήταν άρρωστος και ξεκίνησε με τους Αποστόλους για τη Βηθανία. Στο δρόμο ξαφνικά τους είπε «Λάζαρος ο φίλος ημών κεκοίμηται». Κι ύστερα πιό καθαρά τους είπε πάλι «Λάζαρος απέθανεν… αλλά άγωμεν προς αυτόν». Τότε ο απόστολος Θωμάς είπε στους συμμαθητές «Άγωμεν και ημείς, ίνα άποθάνωμεν μετ’ αυτού», πάμε κι εμείς να πιθώνομε μαζί του. Άλλοι τα εξηγούν αυτά ως λόγια απαισιοδοξίας, αλλά είναι λόγια αφοσίωσης προς το θείο Διδάσκαλο.

Δεύτερη φορά, που ο ευαγγελιστής Ιωάννης ομιλεί για τον απόστολο Θωμά, είναι μετά το μυστικό δείπνο. Εκεί, στη μεγάλη του ομιλία προς τους Αποστόλους, ο Ιησούς Χριστός λέγει «Να έχετε εμπιστοσύνη στο Θεό και σ’ έμενα. Στο σπίτι του πατέρα μου υπάρχουν πολλοί τόποι, αν δεν υπήρχαν, θα σας έλεγα πως πηγαίνω για να σας ετοιμάσω τόπο. Αλλά κι αν πάω να σας ετοιμάσω τόπο, πάλι θα ‘ρθω και θα σας πάρω κοντά μου, ώστε όπου είμ’ εγώ να είστε και σεις. Ξέρετε βέβαια το δρόμο, που οδηγεί εκεί που εγώ πηγαίνω». Τότε ο Θωμάς του είπε: «Κύριε, δεν ξέρομε που πηγαίνεις και πως μπορούμε να ξέρουμε το δρόμο;». Κι ο Ιησούς Χριστός είπε στο Θωμά: «Εγώ είμαι ο δρόμος κι η αλήθεια κι η ζωή, κανένας δεν πηγαίνει στον Πατέρα, αν δεν περάσει από μένα».



Λυπούμαστε που μόλις προφταίνομε να αναφέρουμε αυτά τα λόγια, εξηγημένα μόνο στη γλώσσα μας, χωρίς όμως και να μπορούμε να τα αναπτύξουμε. Βιαζόμαστε να έλθουμε στο τρίτο σημείο, όπου ο ευαγγελιστής Ιωάννης ομιλεί για τον απόστολο Θωμά· είναι οι δύο εμφανίσεις του αναστάντος Κυρίου, η μία το βράδυ της πρώτης ημέρας και η άλλη «μεθ’ ημέρας οκτώ». Τότε ο Θωμάς όχι από απιστία, άλλ’ από πολλή αγάπη προς το θείο Διδάσκαλο, έγινε ο πρώτος κήρυκας της Ανάστασης. Η Εκκλησία ψάλλει ότι η νομιζόμενη απιστία του Θωμά «πίστιν βεβαίαν εγέννησε». Η αξίωση του μαθητή να δει και να ψηλάφησει τον αναστάντα Διδάσκαλο είναι η πρώτη βεβαίωση και απόδειξη της Ανάστασης.

Ο απόστολος Θωμάς πρώτος μετά την Ανάσταση κήρυξε τη θεότητα του Ιησού Χριστού, που αν και πέθανε ως άνθρωπος αναστήθηκε ως Θεός. Ο Θωμάς, όταν είδε κι αυτός όπως οι άλλοι Απόστολοι και άκουσε τον Ιησού Χριστό, ούτε που τόλμησε να αγγίσει και να ψηλαφήσει την άχραντη πλευρά, άλλ’ αμέσως φώναξε και ομολόγησε «Ο Κύριος μου και ο Θεός μου!». Η περίπτωση του αποστόλου Θωμά είναι η πιό δραματική όχι μόνο στην ευαγγελική ιστορία, αλλά και στην ιστορία του κόσμου· πολλοί τίμιοι και ειλικρινείς άνθρωποι, «μακάριοι οι μη ιδόντες», όπως είπε ο αναστάς Κύριος, έπειτ’ από δραματική πάλη μέσα τους, είδαν το φως της αλήθειας και ομολόγησαν, όπως ο απόστολος Θωμάς-«Ο Κύριός μου και ο Θεός μου!». Αμήν.

(+Μητροπ. Σερβίων και Κοζάνης Διονυσίου Λ. Ψαριανού, Εικόνες Έμψυχοι, σ.132)